FESS

FESS – Endoskopická operácia nosových dutín

Endoskopická chirurgia dutín je názov pre operácie pri problémoch s prínosovými dutinami, pri ktorých nepomohla medikamentózna liečba. Chirurgia sa vykonáva cez nosové dutiny, bez vonkajších rezov na tvári. Je potrebné predoperačné CT vyšetrenie na posúdenie rozsahu ochorenia a na rozsah operačného výkonu.

Musím podstúpiť operáciu?

U niektorých pacientov sa dá operácii vyhnúť používaním primeranej medikamentóznej liečby. Avšak u pokročilejších nálezov je spravidla operačný zákrok potrebný.

Operácia dutín je veľmi účinná u približne 90% pacientov, ale niekedy sa problémy s dutinami môžu v budúcnosti vrátiť. Platí to najmä u pacientov s nosovými polypmi. U zhruba 10%  pacientov je potrebná ďalšia operácia dutín do 5 – 10 rokov.

Ako prebieha operácia?

Operácia zvyčajne prebieha v celkovej anestézii, niektoré jednoduchšie výkony možno vykonať aj v lokálnej anestézii. Operácia sa vykonáva za pomoci špeciálneho endoskopu, kamery, obrazovky a ďalších potrebných inštrumentov. Odstráni sa malé množstvo kosti a opuchnutej sliznice blokujúcej dutiny. Akonáhle sú dutiny odblokované, zápal zvyčajne ustúpi. Pri niektorých diagnózach je však rozsah zákroku oveľa väčší.

Video z operácie chronického zápalu prínosových dutín s polypózou:

Po operácii

Bezprostredne po operácii môžete  mať nosovú tamponádu do nasledujúceho rána. Budete poučený o potrebnom ošetrovaní nosa a ďalšej medikamentóznej liečbe. Podľa rozsahu zákroku budú naplánované pooperačné kontroly a u chronických ochorení aj dlhodobé sledovanie pacienta.

PCR/AG testy 😷pred operáciou

Keďže na našej klinike robíme zákroky v oblasti hlavy/tváre, prosíme pacientov, aby sa v deň operácie preukázali negatívnym PCR testom (nie starším ako 72h) alebo Ag testom (nie starším ako 24h). Domáce testy neakceptujeme pre nepresnosť. Pacienti majú možnosť spraviť si Ag test na našom pracovisku za poplatok 10 eur.

Pri návšteve ambulancie sa test nevyžaduje.