Slzné cesty

Čo sú slzné kanáliky?

Slznými kanálikmi stekajú slzy do nosa. Práve tieto kanáliky sú príčinou, prečo vám pri plači začne tiecť z nosa, alebo vám oči slzia pri alergickej reakcii.

Ak sú upchaté alebo zúžené slzné kanáliky, dochádza k slzeniu , a v prípade zápalu nahromadeniu hnisu v vnútornom kútiku oka.

Komplikácie slzných ciest:

Vrodené upchatie:

Až pätina novorodencov sa narodí s upchatými slznými kanálikmi. Ich vývoj  „dobieha“ aj po narodení, a u väčšiny sa problém vyrieši bez nutnosti intervencie. Ak pretrváva aj po prieplachu slzných ciest,  môžu byť príčinou nedostatočne vyvinuté alebo abnormálne slzné kanáliky.

Dôležité – U mnoho novorodencov upchaté slzné kanáliky zmiznú už počas prvého roka života. Sú samozrejme aj prípady, keď je nevyhnutná liečba.

Zúženie kanálikov spôsobené vekom:

Starnutím u dospelých sa môžu zužovať otvory slzných kanálikov a zvyšuje sa pravdepodobnosť obštrukcie slzného kanálika.

Zápal a infekcia:

Upchatie slzných kanálikov môžu spôsobovať infekcie alebo zápaly slzných kanálikov, očí alebo nosa. Upchatie slzných kanálikov môže spôsobiť samo o sebe infekciu alebo zápal.

Liečba u detí:

1. Odporúčaná prvá možnosť je, aby mamičky masírovali nazálny kútik (pri nose) slzného vaku suchým teplom, pozor na popálenie jemnej citlivej pokožky dieťaťa.
  2. Podávanie ATB kvapiek dieťaťu do očí/oka musí byť konzultované a indikované oftalmológom. Antibiotikami vo forme kvapiek, neriešime problém upchatého slzného kanálika, ale jeho dôsledok- infekciu v oblasti pred zúžením slzných ciest.
  3. Dilatácia slzného kanálika, ktoré sa musí vykonať ambulantne v oftalmologickej ambulancii.

Indikáciu k operácii stanovuje oftalmológ. Jej súčasťou je prieplach a sondáž slzných ciest. Niekedy  doplnené flouresceínovým testom. Operáciu realizuje otorinolaryngológ.  Ak nie je možné slzné cesty spriechodniť je indikované u malých detí intubácia slzných ciest bikanalikulárnym stentom. Zákrok sa robí v celkovej anestézii. Stent je ponechaný v slzných cestách niekoľko týždňov.

Liečba u detí a dospelých:

V prípade, že po vybratí stentu sa ťažkosti  vracajú, alebo u dospelých pacientov  s nepriechodnosťou slzných ciest, je indikovaná DCR – dacryocystorinostómia. Je to operačné vytvorenie spojenia medzi slzným vakom a spoločným nosový prieduchom. Operácia sa vykonáva v celkovom znecitlivení. V prípade, že zúženie je v mieste slzného vaku, alebo pod ním, je účinnosť tohoto ošetrenia vysoká – ( okolo 85%). V pooperačnom období nie je zásadnejšia miera bolestivosti, a väčšinou nie je nutnosť zavedenia tamponády, iba vstrebateľnej peny- Gelasponu do nosového prieduchu. Pacient má iba minimálne obmedzenie aktivít v pooperačnom období.

PCR/AG testy 😷pred operáciou

Keďže na našej klinike robíme zákroky v oblasti hlavy/tváre, prosíme pacientov, aby sa v deň operácie preukázali negatívnym PCR testom (nie starším ako 72h) alebo Ag testom (nie starším ako 24h). Domáce testy neakceptujeme pre nepresnosť. Pacienti majú možnosť spraviť si Ag test na našom pracovisku za poplatok 10 eur.

Pri návšteve ambulancie sa test nevyžaduje.