Tonzilektómia

Čo je tonzilektómia?

Tonsilektómia je chirurgické odstránenie krčných mandlí, dvoch oválnych vankúšikov tkaniva v zadnej časti hrdla-jedna mandľa na každej strane.

Tonzilektómia bola kedysi bežným postupom na liečbu infekcie a chronického zápalu mandlí (chronická tonzilitída). Dnes sa tonzilektómia zvyčajne vykonáva pri poruchách dýchania počas spánku, môže byť však stále riešením, ak sa zápal mandlí vyskytuje často alebo nereaguje na iné liečebné postupy. Oproti minulosti sú však indikácie na tonzilektómiu prísnejšie- vykonáva sa menej často.

Tonzilektómia je tiež prvá voľba pri onkologickom ochorení krčnej mandle.

Doba zotavenia po tonzilektómii je zvyčajne 14 dní.

Tonzilektómia sa vykonáva pri:

• Opakujúcej, chronickej alebo závažnej tonzilitíde (zápal mandlí)
  • Komplikácii rozšírených mandlí
  • Krvácaní z mandlí
  • Ďalších zriedkavých chorobách mandlí

Čo očakávať?

Tonsilektómia sa zvyčajne vykonáva v režime jednodňovej chirurgie. Pacient však ostáva jednu noc v zariadení, aby bolo možné riešiť prípadné včasné pooperačné krvácanie.

Pretože tonzilektómia sa vykonáva v celkovej anestézii, vy alebo vaše dieťa nebudete o zákroku vedieť ani nebudete pociťovať bolesť.

Chirurg môže vyrezať mandle pomocou skalpelu alebo špecializovaného chirurgického nástroja, ktorý používa teplo , elektrickú plazmu alebo ultrazvuk. Laser sa pri operácii krčných mandlí neosvedčil. Naše pracovisko používa Plazma-nôž – pozrite si video nižšie.

Po procedúre

Bežné problémy po tonzilektómii zahŕňajú nasledovné:

• Stredne silná až silná bolesť v krku jeden až dva týždne
  • Bolesť v ušiach, krku alebo čeľusti
  • Nevoľnosť a vracanie niekoľko dní
  • Mierna horúčka niekoľko dní
  • Zápach z úst až na dva týždne
  • Opuch jazyka alebo hrdla
  • Pocit niečoho uviaznutého v krku
  • Úzkosť alebo poruchy spánku u detí

Zotavenie

Kroky na zvládnutie bolesti a podpora dobrého zotavenia zahŕňajú nasledujúce:

Lieky – Užívajte lieky proti bolesti podľa pokynov lekára alebo personálu nemocnice.

Tekutiny – Po operácii je dôležité prijímať dostatok tekutín, aby ste predišli dehydratácii. Voda a zmrzlina sú dobrou voľbou.

Jedlo – Jemné jedlá, ktoré sa dajú ľahko prehltnúť, ako napríklad jablkové pyré alebo vývar, sú najlepšou voľbou bezprostredne po operácii. Potraviny ako zmrzlina a puding môžete takisto zahrnúť do jedálnička, ak ich tolerujete. Jedlá, ktoré sa dajú ľahko prežúvať a prehĺtať, by mali byť do stravy zaradené čo najskôr. Vyhnite sa kyslým, korenistým, tvrdým alebo chrumkavým jedlám, ktoré môžu spôsobiť bolesť alebo krvácanie.

Kľudový režim – Odpočinok v posteli je dôležitý niekoľko dní po operácii a dva týždne po operácii by ste  mali dodržiavať domáci kľud ako prevenciu neskorého krvácania. Toto krvácanie sa vyskytuje najčastejšie na piaty až desiaty pooperačný deň. Po 14 dňoch je extrémne zriedkavé. Naprostá väčšina pacientov môže ísť do školy alebo do práce po 14 dňoch.