Krčné cysty

Čo je operácia krčných cýst?

Existujú dva základné typy krčných cýst, ktoré vyžadujú chirurgickú liečbu. Je to laterálna (bočná) krčná cysta a mediálna ( stredová) krčná cysta. Takéto cysty vznikajú z vrodených kanálikov, ktoré za normálnych okolností rastom zanikajú. Ak pretrvávajú, môžu sa z nich vyvinúť cysty.

Spúšťači mechanizmus je najčastejšie upchatie kanálika s následným zápalom. Tento mechanizmus môže nastať v detstve alebo až v dospelosti. Vývoj  cysty môže byť postupný, alebo aj rýchly počas niekoľkých dní. Pacient zbadá pružné  vydutie v strednej alebo bočnej časti krku od veľkosti 1-2 cm až po veľkosť slepačieho vajca.

Ako prebieha zákrok?

Chirurgický zákrok sa vykonáva v celkovej anestézii.  Cysta sa musí opatrne odpreparovať od okolia, nepoškodiť okolité štruktúry v anatomicky komplikovanom operačnom poli. Niekedy sú lokálne pomery komplikované a operácia je náročná. Dĺžka operácie je cca 1-2 hodiny.

Treba si uvedomiť, že vyklenutie na krku môže znamenať aj podstatne závažnejší problém-rakovinu. Preto je nutné každé vyklenutie na krku bezodkladne vyšetriť.

Pre ilustráciu si môžete pozrieť vybratie nezhubnej krčnej cysty z hltana:

Čo očakávať po chirurgickom zákroku ?

• Pacient strávi prvú noc v zariadení.
  • Dren z rany sa obyčajne odstráni na prvý pooperačný deň.
  • Môžete očakávať opuch a zmenu farby okolo rezu.
  • Po každom chirurgickom zákroku je určitá bolesť normálna, ale ak bolesť neklesá alebo sa zhoršuje, môže naznačovať infekciu alebo krvácanie. Čo najskôr nám oznámte zhoršujúcu sa bolesť alebo rastúci opuch rany.
  • Okolo rany budete mať určitú necitlivosť. Cit okolo rany sa vráti v priebehu niekoľkých týždňov až mesiacov.
  • Väčšina pacientov sa môže vrátiť do práce/školy do 7 dní.
  • Vyhnite sa akejkoľvek namáhavej činnosti, cvičeniu, zdvíhaniu viac ako 10 kíl, nadmernému ohýbaniu alebo namáhaniu počas 2 týždňov po operácii, aby ste predišli krvácaniu.
  • Jeden týždeň po operácii Vás objednáme na kontrolu rany a odstránenie stehov.

Aké sú riziká takéhoto zákroku?

Rovnako ako pri každom chirurgickom zákroku, operácia na odstránenie krčnej cysty má súvisiace riziká. Aj keď pravdepodobnosť komplikácie je malá, takáto možnosť existuje. Detaily prekonzultujete s lekárom.

Krvácanie: Počas a po chirurgickom zákroku je riziko krvácania veľmi nízke. Veľké cievy na krku sú zvyčajne blízko steny cysty, avšak poškodenie týchto ciev je zriedkavé.

Infekcia: Je možná pri akejkoľvek operácii, aj keď je riziko nízke. Ak dôjde k infekcii, môžu byť potrebné antibiotiká. Zriedkavo sa musí infekčný obsah vypustiť.

Recidíva: Na odstránenie celej cysty a kanáliku, z ktorého vznikla, sa vynakladá  maximálne úsilie. Niekedy však existujú trakty, ktoré  je ťažké identifikovať. Väčšina pacientov nemá žiadne problémy s recidívou. Ak však nastane takýto problém, bude potrebná ďalšia liečba/operácia.

Poškodenie nervov: Nervy, ktoré inervujú svaly jazyka, ramena a hlasiviek , sa môžu nachádzať v blízkosti cysty. Riziko poranenia týchto nervov je veľmi zriedkavé.

Komplikácia anestézie:

Operácia sa vykonáva v celkovej anestézii. Komplikácie pri anestézii sú veľmi zriedkavé, ale môžu byť vážne. Z tohto dôvodu by ste mali anesteziológovi poskytnúť všetky potrebné informácie na zhodnotenie Vášho zdravotného stavu.