Slzné cesty

Čo sú slzné kanáliky?

Slznými kanálikmi stekajú slzy do nosa. Práve tieto kanáliky sú príčinou, prečo vám pri plači začne tiecť z nosa, alebo vám oči slzia pri alergickej reakcii.

Ak sú upchaté alebo zúžené slzné kanáliky, dochádza k slzeniu , a v prípade zápalu nahromadeniu hnisu v vnútornom kútiku oka.

Komplikácie slzných ciest:

Vrodené upchatie:

Až pätina novorodencov sa narodí s upchatými slznými kanálikmi. Ich vývoj  „dobieha“ aj po narodení, a u väčšiny sa problém vyrieši bez nutnosti intervencie. Ak pretrváva aj po prieplachu slzných ciest,  môžu byť príčinou nedostatočne vyvinuté alebo abnormálne slzné kanáliky.

Dôležité – U mnoho novorodencov upchaté slzné kanáliky zmiznú už počas prvého roka života. Sú samozrejme aj prípady, keď je nevyhnutná liečba.

Zúženie kanálikov spôsobené vekom:

Starnutím u dospelých sa môžu zužovať otvory slzných kanálikov a zvyšuje sa pravdepodobnosť obštrukcie slzného kanálika.

Zápal a infekcia:

Upchatie slzných kanálikov môžu spôsobovať infekcie alebo zápaly slzných kanálikov, očí alebo nosa. Upchatie slzných kanálikov môže spôsobiť samo o sebe infekciu alebo zápal.

Liečba u detí:

1. Odporúčaná prvá možnosť je, aby mamičky masírovali nazálny kútik (pri nose) slzného vaku suchým teplom, pozor na popálenie jemnej citlivej pokožky dieťaťa.
  2. Podávanie ATB kvapiek dieťaťu do očí/oka musí byť konzultované a indikované oftalmológom. Antibiotikami vo forme kvapiek, neriešime problém upchatého slzného kanálika, ale jeho dôsledok- infekciu v oblasti pred zúžením slzných ciest.
  3. Dilatácia slzného kanálika, ktoré sa musí vykonať ambulantne v oftalmologickej ambulancii.

Indikáciu k operácii stanovuje oftalmológ. Jej súčasťou je prieplach a sondáž slzných ciest. Niekedy  doplnené flouresceínovým testom. Operáciu realizuje otorinolaryngológ.  Ak nie je možné slzné cesty spriechodniť je indikované u malých detí intubácia slzných ciest bikanalikulárnym stentom. Zákrok sa robí v celkovej anestézii. Stent je ponechaný v slzných cestách niekoľko týždňov.

Liečba u detí a dospelých:

V prípade, že po vybratí stentu sa ťažkosti  vracajú, alebo u dospelých pacientov  s nepriechodnosťou slzných ciest, je indikovaná DCR – dacryocystorinostómia. Je to operačné vytvorenie spojenia medzi slzným vakom a spoločným nosový prieduchom. Operácia sa vykonáva v celkovom znecitlivení. V prípade, že zúženie je v mieste slzného vaku, alebo pod ním, je účinnosť tohoto ošetrenia vysoká – ( okolo 85%). V pooperačnom období nie je zásadnejšia miera bolestivosti, a väčšinou nie je nutnosť zavedenia tamponády, iba vstrebateľnej peny- Gelasponu do nosového prieduchu. Pacient má iba minimálne obmedzenie aktivít v pooperačnom období.